Kino jako laboratorium IV – niemiecka kinematografia podczas 21. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity

W dniach 10-19 maja widzowie_dzki 21. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, organizowanego w kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i Katowicach, będą mogli zapoznać się z najnowszymi, docenianymi na międzynarodowych festiwalach filmowych obrazach niemieckiej kinematografii. Autorzy_rki prezentowanych filmów spotkają się z polską publicznością. W ramach projektu Warszawę odwiedzą przedstawiciele partnera Fundaci Okonakino Arsenal - Institut für Film und Videokunst. W dniach 21 maja – 3 czerwca część filmów zostanie zaprezentowana w ramach edycji online 21. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity – o zasięgu ogólnopolskim. Projekt Kino jako laboratorium IV jest współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Program projektu Kino jako laboratorium IV został skomponowany tak, aby w różnorodny i możliwie kompleksowy sposób przedstawić dokonania najnowszej niemieckiej kinematografii. Twórczość Niemiec zostanie zaprezentowana w ramach festiwalu poprzez pokazanie w Polsce premierowo ostatnich, docenionych na międzynarodowych festiwalach filmów oraz dzieł, które zapisały się już w historii kina, wybranych z dbałością o społeczną wagę podejmowanych tematów. Filmy ujęte w programie Kina jako laboratorium IV znalazły się w najważniejszych konkursach 21. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity i w wiodących sekcjach filmowych.

„Sr” i “Hollywoodgate” w Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium – Grand Prix

W Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium – Grand Prix zostanie zaprezentowany głośny już film „Sr”, reż. Lea Hartlaub, prezentowany wcześniej m.in. na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie. Sr (czytany jako syrr) to hieroglif egipski opisujący żyrafę. To najwyższe żyjące zwierzę zamieszkuje Ziemię od 20 milionów lat. W filmie występuje jako element mitu, baśni, historii naturalnej i politycznej. Jest łącznikiem prawdziwie epickiej historii rozciągniętej na tysiąclecia i kontynenty. Mozaika kultur, zdarzeń i miejsc podana nam jest w swobodnej formalnie opowieści.

W konkursie głównym znalazł się także “Hollywoodgate”, reż. Ibrahim Nash'at. Dzień po tym, jak wojska amerykańskie opuściły Kabul, talibowie przejęli Hollywood Gate – opuszczoną bazę Amerykanów. Film, przy pomocy spektakularnych zdjęć, dokumentuje na przestrzeni roku transformację fundamentalistycznych bojówek, które zamieniają kraj w efektywny reżim militarny. Publiczność festiwalu będzie miała możliwość spotkania z twórcą obrazu.

Zagrożeń związanych z ekstremizmami dotyczy także prezentowany w ramach projektu Kino jako laboratorium IV film „Taniec Pol Pota” („Pol Pot Dancing”), reż. Enrique Sánchez Lansch.

Psychologiczne aspekty nowych technologii i klimat na zmiany

W ramach projektu prezentowany jest także film „Druga szansa” („Vom Ende der Endlichkeit”), reż. Hans Block, Moritz Riesewieck, zgłębiający zagadnienie tego, jak współcześnie zaawansowana technologia wkracza w najintymniejsze obszary ludzkiego życia. Firmy z Silicon Valley pracują nad awatarami, które pozwalają na rozmowy z tymi, którzy umarli. Reżyserzy filmu zadają kompleksowe, moralne i emocjonalne pytania. Jedną z wiodących kwestii jest pozostawienie algorytmów poza moralnością. Co można zrobić z naszymi cyfrowymi szczątkami, pozostałościami w czeluściach Internetu i rodzinną cyfrową pamięcią? Film jest prezentowany w konkursie o Nagrodę magazynu „Newsweek Psychologia” dla Najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Hans Block w ramach projektu Kino jako laboratorium IV spotka się z publicznością festiwalu.

W sekcji Klimat na zmiany zostanie zaprezentowany film „Architecton”, reż. Victor Kossakovsky, premierowo pokazywany na tegorocznym Berlinale. Film jest refleksją nad architekturą i jej budulcami: kamieniem oraz betonem. To wizja  budynków sprzed setek i tysięcy lat, które ukazują naszą dzisiejszą porażkę na tym polu i tym samym destrukcję wartości, jaką była architektura. Nie daje odpowiedzi, ale zadaje pytania, łącząc architekturę, geografię i kwestie środowiska naturalnego w jedno doświadczenie filmowe. Obraz znalazł się w Konkursie o Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia. Victor Kossakovsky spotka się z polską publicznością.

Prawa i sztuka kobiet

„Sen Sultany” ( “Sultana’s Dream”, reż. Isabel Herguera) to animowana, surrealistyczna dokumentalna opowieść o Inés z Hiszpanii, która podczas pobytu w Indiach natrafiła na feministyczne opowiadania science-fiction z 1905 roku zatytułowane „Sen Sultany”. Bengalska myślicielka i pisarka Rokeyi Hossain opisuje w nim utopię zwaną Ladyland, w której mężczyźni muszą pozostać w domu, a kobiety mogą swobodnie się poruszać i rozwijać. Kobiety mają prawo do samostanowienia, żyją w pokoju, zarządzają i mają otwarty dostęp do edukacji.

Film „Nila śni o Edenie” („Nilas Traum im Garten Eden”, reż. Niloufar Taghizadeh) ukazuje historię Leyli i jej sześcioletniej córki Nili, które żyją w świętym mieście Mashad w Iranie. Nila została poczęta w tzw. „czasowym małżeństwie”, więc jej status prawny nie jest jasny. Film ukazuje batalię matki o zalegalizowanie prawnego statusu swojego dziecka. Leyla walczy z nieludzkim systemem prawnym w Iranie i podwójnymi społecznymi standardami, które potępiają takie kobiety jak ona.

„Fobos” (“Phobos”) to poetycki film, który podszyty jest strachem przed wojną i zniszczeniem. Reżyserka Mina Keshavarz dorastała w mieście Buszehr nad Zatoką Perską. W latach 80. XX wieku miejsce to było celem w wojnie irańsko-irackiej. Artystka zabiera nas w podróż do powtarzającego się w jej przypadku koszmaru.

Postaci wyjątkowej artystki Loïe Fuller – tancerce, pionierce tańca współczesnego oraz oświetlenia scenicznego, choreografce, aktorce, producentce, pisarce, modelce i wynalazczyni poświęcony jest film „Obsesja światła” („Obsessed With Light”), reż. Zeva Oelbaum, Sabine Krayenbüh. Fuller występowała z Buffalo Billem, zanim stała się światowej sławy gwiazdą i ucieleśnieniem ruchu Art Nouveau.

W programie także „E.1027 – Eileen Gray i dom nad morzem” (“E.1027 – Eileen Gray and the House by the Sea”, reż. Beatrice Minger, Christoph Schaub) niezwykle stylowy film dokumentalny, opowiadający o kultowej artystce i architektce Eileen Gray.

Pierwsze narody, miejsca i filmy w konkursie o Nagrodę Amnesty International Polska

W sekcji filmowej Pierwsze narody zostanie zaprezentowany film „Pusty grób” (“Das Leere Grab”), reż. Agnes Lisa Wegner, Cece Mlay. Sekcja jest poświęcona obrazom, które starają się odpowiedzieć na pytania o to, jakie są obecnie wyzwania, z którymi muszą mierzyć się rdzenni mieszkańcy_ki różnych zakątków świata. Kto ma prawo opowiadać ich historię i do kogo należy ich spuścizna w postkolonialnym świecie? „Pusty grób” prezentowany jest w Konkursie o Nagrodę Amnesty International Polska. Agnes Lisa Wegner, Cece Mlay spotkają się z publicznością festiwalu.

W tym samym konkursie filmów, które pokazują mechanizmy psychologiczne, społeczne i polityczne, jakie wpływają na nasze życie, odbijają się na naszej wolności i prawach, zostanie zaprezentowany film „Nasza ziemia, nasza wolność” („Our Land, Our Freedom”), reż. Meena Nanji, Zippy Kimundu, ukazujący nieznane okoliczności i konsekwencje odzyskania niepodległości przez Kenijczyków.

W programie znalazł się premierowo pokazywany na tegorocznym Berlinale film “Powódź przychodzi nocą” (“Rising Up at Night”), reż. Nelson Makengo o Kisenso – pogrążonym w ciemności i w wodzie osiedlu pod Kinszasą, które nie traci pozytywnego stosunku do świata. Film został zakwalifikowany do Konkursu o Nagrodę za Najlepszy Debiut Festiwalu.

Powrót do projektu Wima Wendersa sprzed 40 lat

W 1982 roku, podczas festiwalu w Cannes, Wim Wenders zaprosił 16 reżyserów do pokoju nr 666 w hotelu Martinez. Poprosił ich o odpowiedzenie przed kamerą – w samotności – na pytania dotyczące przyszłości kina. Efektem tego był film, który Wenders zatytułował „Pokój 666”. Na pytania Wima Wendersa odpowiedzieli m.in. Rainer Werner Fassbinder i Werner Herzog. 40 lat później, w 2022 roku, również podczas festiwalu w Cannes, reżyserka Lubna Playoust postanowiła zadać nowemu pokoleniu filmowców te same pytania w filmie „Pokój 999”. Oba filmy znalazły się w programie Kina jako laboratorium IV prezentowanego w ramach 21. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Projekt Kino jako laboratorium umożliwi spotkanie przedstawicieli instytucji z Niemiec i Polski zajmujących się archiwizacją, ochroną i upowszechnianiem dziedzictwa filmowego - Arsenal - Institut für Film und Videokunst i Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

Edycja online wydarzenia rozpocznie się 21 maja i potrwa do 3 czerwca 2024 roku.