2017-05-20

Znamy już zwycięzców 14. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity!

W Konkursie Głównym festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro zwyciężył film „Ostatni w Aleppo” („Last Men in Aleppo”, reż. Feras Fayyad). Nagrodę przyznało jury w składzie: Agnieszka Traczewska, Jego Magnificencja Mariusz Grzegorzek oraz Jan P. Matuszyński. Nagroda jest ufundowana przez Mecenasa Festiwalu: Bank Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej. Wyróżnione zostały dwa filmy: „Dobry listonosz” („The Good Postman”, reż. Tonislav Hristov) oraz „Safari” („Safari”, reż. Ulrich Seidl). Zanmy już wszystkie nagrodzone filmy!

 Uzasadnienie jury przyznania Grand Prix – Nagrody Banku Millennium:

„Kino daje możliwość pokazania głębszego i bardziej złożonego obrazu rzeczywistości niż setki medialnych newsów.

Film, który nas najbardziej dotknął, pokazuje nie tylko wielki dramat w pozornie odległej części świata, ale przede wszystkim ludzi, którzy przyjmują bohaterską postawę zamiast uciekać przed przytłaczającym ich zagrożeniem.

Ich walka o zachowanie człowieczeństwa zmusza nas do postawienia sobie pytania o granice poświęcenia siebie dla innych oraz zaangażowania w konflikty, które zdają się nas nie dotyczyć”.

Uzasadnienie jury przyznania wyróżnienia filmowi „Dobry listonosz”:

„Za tragikomiczny, przepełniony wnikliwą obserwacją obraz niewielkiej, rozpadającej się wspólnoty, który staje się przejmującą metaforą uniwersalnych problemów europejskich”.

Uzasadnienie jury przyznania wyróżnienia filmowi „Safari”:

„Za perfekcję warsztatową reżysera w ukazaniu próżności i ignorancji oraz za bezkompromisowość w przedstawieniu świata, którego nie oglądamy w filmach przyrodniczych”.

Nagroda Fiction/Non-Fiction

O werdykcie w konkursie Fiction/Non-Fiction zadecydowało jury w składzie Marta Minorowicz, Syllas Tzoumerkas, Tomasz Wasilewski. Nagrodę Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 4 000 euro otrzymuje film „Dom rodzinny” („House in the Fields”, reż. Tala Hadid). Nagrodę Fiction/Non-Fiction ufundował Polski Instytut Sztuki Filmowej.

„Za wyjątkowe połączenie dokumentu z fabularnymi środkami wyrazu, by opowiedzieć o najgłębszych emocjach i bliskości w sytuacji rozłąki dwojga rodzeństwa, przy jednoczesnym zrozumieniu pozycji kobiety w tak specyficznych okolicznościach” – brzmi uzasadnienie jury.

Wyróżnienie dla najlepszego reżysera w konkursie Fiction/Non-Fiction: otrzymuje Piotr Stasik za „21 x Nowy Jork” („21 x New York”). „Za uchwycenie tętna współczesnej metropolii poprzez niezwykłe sportretowanie skrawków życia jej mieszkańców” – uzasadnia swój werdykt jury.

Wyróżnienie za najlepszą współpracę aktora i reżysera w konkursie Fiction/Non-Fiction otrzymują: Valentijn Dhaenens Guido Hendrikx za film „Obcy w raju” („Stranger in Paradise”). „Za oryginalne, bezprecendesowe, niekonwencjonalne i wnikliwe podejście do wrzącej kwestii” – uzasadnia swój werdykt jury.

Nagroda Amnesty International

O przyznaniu Nagrody Amnesty International dla najlepszego filmu opowiadającego o prawach człowieka3 000 euro zadecydowało jury w składzie: Draginja Nadaždin, Mirosław Chojecki oraz Tadeusz Sobolewski. Zwyciężył film „The War Show” (reż. Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon).

Uzasadnienie jury: „Film ukazuje narastający konflikt w Syrii oczami młodej DJ-ki i jej znajomych – uczestników protestów podczas Arabskiej Wiosny, którzy marzą o wolności. Wkrótce okazuje się, że mieszkańcy Syrii znajdują się w pułapce narastającej przemocy i pogłębiającego konfliktu, który niszczy społeczeństwo, zabija całe miasta i rozwiewa nadzieję na wyjście z opresji reżymu. Film niesie uniwersalne przesłanie o kruchości społeczeństwa, łatwo niszczonego przez przemoc, która krok po kroku, w sposób nieunikniony doprowadza do wojny domowej. Ten film mówi także o niezniszczalnym marzeniu o wolności, która jednak – jak się okazuje – nie znajduje się na wyciągnięcie ręki”.

Dwa wyróżnienia w Konkursie Amnesty International:

Wyróżnienie otrzymuje film „Obcy w raju” („Stranger in Paradise”, reż. Guido Hendrikx ) „za wnikliwe spojrzenie na proces decydowania o przyszłości i życiu migrantów i uchodźców przybywających do Europy, proces oparty na nieraz absurdalnych regulacjach i władzy. Film stawia niewygodne pytania o europejską politykę migracyjną, nie pozostawiając ani migrantom ani widzowi złudzeń – brutalność i arbitralność tej polityki jawią się w sposób niezwykle jaskrawy” – uzasadnia jury.

Wyróżnienie otrzymuje film „Proces. Federacja Rosyjska vs Oleg Sencow” („The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov”, reż. Askold Kurov) „za niezwykle pokazanie odwagi skazanego w pokazowym procesie ukraińskiego reżysera Seńcow, który we własnym procesie obnaża brak niezależności rosyjskiego sądu. Film pokazuje cenę jaką płaci on sam i jego rodzina, ale i budującą solidarność okazaną mu w Rosji, na Ukrainie i na całym świecie” – uzasadnia swój wybór jury.

Nagroda Nos Chopina

Jury w składzie Anda Rottenberg, Agnieszka ObszańskaWacław Zimpel zadecydowało o przyznaniu nagrody dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce 2 000 euro filmowi „La Chana” („La Chana”, reż. Lucija Stojevic). Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

„Za mocny i wciągający obraz artystki i człowieka, w pełni oddający determinację i siłę osobowości. Za chwytającą za serce i inspirującą opowieść o tym, że prawdziwa pasja nie zna żadnych ograniczeń” – brzmi uzasadnienie jury.

Wyróżnienie otrzymuje film „Beuys. Sztuka to rewolucja” („Beuys”, reż. Andres Veiel). „Za sugestywną i bardzo aktualną dziś opowieść o bezkompromisowym artyście, w której temat, narracja, forma i przesłanie budują opowieść wielopoziomową, wykraczającą poza samą postać bohatera” – uzasadnia jury.

Nagroda czytelników „Co Jest Grane 24”

Czytelnicy „Co Jest Grane 24”, którzy głosowali w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Bydgoszczy, zadecydowali o przyznaniu nagrody i 2000 euro za film „Happy Olo – pogodna ballada o Olku Dobie” („Happy Olo – The Merry Tale of Olo Doba”, reż. Krzysztof Paweł Bogocz, Marcin Macuk).

Green Warsaw Award

Nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej i 3 000 euro jury w składzie Leszek Drogosz, Justyna KościńskaNina Józefina Bąk przyznało filmowi „Punkt Krytyczny. Energia odNowa” („The Tipping Point. Energy aNew”, reż. Łukasz Bluszcz). Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Uzasadnienie jury: Film „Punkt Krytyczny. Energia odNowa” kompleksowo mierzy się z globalnymi problemami klimatycznymi z zaangażowaniem, ale bez zacietrzewienia. Mówi prawdę o uwikłaniu naszego kraju i jego elit politycznych w etos górnictwa, jako ważnej gałęzi gospodarki narodowej. Pokazuje też drogi wyjścia – z honorem, dla wszystkich. Nie aspiruje do formy wykładu naukowego, ale od naukowych argumentów nie ucieka.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi „ZIARNO: nieznana historia” („SEED: The Untold Story”, reż. Jon Betz, Taggart Siegel). Usasadnienie brzmi: Film „ZIARNO: nieznana historia” pokazuje w sposób oryginalny i wzruszający piękno i bogactwo natury, wskazując jednocześnie na konieczność jej obrony.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi „W imię zwierząt” („In The Name of The Animals”, reż. Sabine Kückelmann). Jury uzasadnia przyznanie wyróżnienia: Film „W imię zwierząt” wyróżniamy za pełne empatii i bezkompromisowe ukazanie mechanizmów zagłady, którą współczesne społeczeństwa, dokonują na milionach zwierząt, każdego dnia”.

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej

Redakcja Miesięcznika „Zwierciadło” przyznała nagrodę w wysokości 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej filmowi „Będzie dobrze” („We’ll be Alright”, reż. Aleksander Kuznecow).

„Za prawdę – reżyser poruszył problem, o którym nie mówi się prawie wcale. Na Katię i Julię, główne bohaterki filmu już w dzieciństwie zapadł wyrok. Zostały ubezwłasnowolnione i od lat żyją w zamkniętym ośrodku dla umysłowo chorych na Syberii. Walczą o wolność i godność – odzyskanie praw obywatelskich. Nagradzamy „Będzie dobrze” także za emocje. Są w tym ciepłym, nakręconym z ogromnym szacunkiem do bohaterów filmie sceny, które zostają z widzem na długo, być może na całe życie” – brzmi uzasadnienie jury.

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu

Redakcja Miesięcznika „Focus” przyznała Nagrodę dla Największej Osobowości Festiwalu filmowi „Amatorzy w kosmosie” („Amateurs in Space”, reż. Max Kestner).

Nagroda Akademii Dokumentalnej

Międzypokoleniowe Jury, składające się z uczniów liceów, współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag Pokoleń nagrodę Akademii Dokumentalnej przyznaje filmowi „Potwór w twojej głowie” („Monster in the Mind”, reż. Jean Carper).

Jury uzasadniło swój werdykt: „Potwór w twojej głowie” jest doskonale zrealizowany, dynamicznie zmontowany. Z dystansem i w lekki, humorystyczny sposób przedstawia oblicze przerażającej choroby jaką jest Alzheimer. Edukuje i otwiera nasze umysły.

Wyróżnienie otrzymuje film „Normalny autystyczny film” („Normal Autistic Film”, reż. Miroslav Janek). Jury uzasadniło przyznanie wyróżnienia: „Normalny autystyczny film” przedstawia grupę dzieci, która funkcjonuje…inaczej, co nie oznacza, że „nienormalnie” czy „źle”; nie wyolbrzymia problemu – uświadamia i skłania do refleksji.