Björk

 
Björk. The Creative Universe of a Music
reż. Hannes Rossacher, Tita Von Hardenberg/Niemcy, 2015/52 min

Islandzka piosenkarka, autorka tekstów, kompozytorka, aktorka, producentka, artystka wizualna, edukatorka, wizjonerka. Oto Björk – jedna z największych, najbardziej utalentowanych, wszechstronnych i wpływowych artystek naszych czasów, łamiąca granice sztuki, stale redefiniująca nie tylko sam proces tworzenia muzyki, ale również jej formę i rolę, jaką ma do spełnienia.

Bracia

 
Brothers
reż. Aslaug Holm/Norwegia, 2015/102 min

Film okrzyknięty został przez krytyków dokumentalną odpowiedzią na „Boyhood”. Jednak obraz norweskiej reżyserki Aslaug Holm podbija tę stawkę nie tylko prawdziwością przedstawionej historii.

Czas pokaże

 
Time Will Tell
reż. Andreas Voigt/Niemcy, 2015/95 min

Film jest szóstą częścią cyklu filmowego o Lipsku, kręconego przez Andreasa Voigta od 1986 roku, portretującego mieszkańców miasta, którzy zdecydowali się wyjechać i osiedlić się w innych rejonach Niemiec.

Człowiek

 
Human
reż. Yann Arthus-Bertrand/Francja, 2015/191 min

„Jestem jednym spośród 7 miliardów ludzi na Ziemi. Od 40 lat fotografuję naszą planetę i różnorodność jej mieszkańców, ale cały czas mam wrażenie, że ludzkość nie zrobiła żadnego postępu. Nadal nie potrafimy żyć razem i zastanawiam się, dlaczego tak się dzieje” – tłumaczy Yann Arthus-Bertrand, słynny reżyser i fotograf.

Don Juan

 
Don Juan
reż. Jerzy Śladkowski/Szwecja, Finlandia, 2015/92 min

Rosja, Niżny Nowogród. 22-letni wycofany, nieśmiały i nieporadny Oleg to student ekonomii, który ma objawy zespołu Aspergera. Jest niedojrzały społecznie i nie do końca dorósł jeszcze do roli mężczyzny. Za wszelką cenę poszukuje miłości i akceptacji.

Droga do mistrzostwa

 
Road to Excellence
reż. Bartosz Konopka/Polska, 2016/52 min

W mrocznym lesie Kora „spotyka” samą siebie jako 8-letnią dziewczynkę, którą wreszcie może przygarnąć. Agnieszka Holland przygląda się sobie jako młodej buntowniczce na zmultiplikowanych obrazach-projekcjach. Rafał Olbiński zbiera w wodzie i pod wodą kobiece natchnienia do swojego malarstwa.

Europa, która kocha

 
Europe, She Loves
reż. Jan Gassman/Szwajcaria, Niemcy, 2015/99 min

Sewilla, Tallin, Dublin i Saloniki. Cztery różne pary dwudziestolatków z granicznych części Europy sportretowane w codziennych sytuacjach. Poznajemy marzenia, frustracje, pasje i kłótnie młodych ludzi, a także jakie namiętności, które ich łączą.

Facebookistan

 
Facebookistan
reż. Jakob Gottschau/Dania, 2015/59 min

Prawie 1,4 miliarda ludzi korzysta dziś z Facebooka i dobrowolnie dzieli się w sieci prywatnymi danymi, dając tym samym portalowi zgodę na używanie osobistych danych i zarabianie na tym pieniędzy. Facebook dąży do tego, byśmy ujawnili prywatne oblicze wirtualnemu światu, ale czy on sam chce pokazać swoją prawdziwą twarz?

Favela Funk

 
Inside the Mind of Favela Funk
reż. Fleur Beemster, Elise Roodenburg/Holandia, 2015/68 min

Brazylijskie fawele to nie tylko bieda, wojny narkotykowe i przemoc. To również miłosne historie, ambicje, potrzeba rozrywki i odreagowania, a także kultura, która na to wszystko pozwala.

Game over

 
Game Over
reż. Alba Sotorra/Hiszpania, Niemcy, 2015/78 min

Djalal urodził się w rodzinie o katalońsko-irańskich korzeniach. Nauczył się grać w gry wojenne zanim jeszcze zaczął chodzić.

Ginący świat

 
Racing Extinction
reż. Louie Psihoyos/USA, 2015/95 min

Blisko połowa gatunków zwierząt na Ziemi zagrożona jest dziś wymarciem. W tym my sami. Naukowcy są przekonani, że dzień zagłady nadchodzi i biją na alarm, podejmując wyścig z czasem, aby zatrzymać masowe wymieranie fauny i flory. Zdobywca Oscara® za film „Zatoka delfinów”, były fotograf National Geographic, Louie Psihoyos postanawia aktywnie przyłączyć się do tego działania.

Heidi w świecie dźwięku

 
Heidi at the Foley Artist
reż. Christian Frei/Szwajcaria, 2016/14 min

Przewodniczką po planie filmowym jest 9-letnia Anuk, odtwórczyni głównej roli w kultowym filmie „Heidi”. Najbardziej fascynuje ją dźwięk. Pozornie niezauważalny, ale to on buduje nastrój i emocję w filmie. Wraz z Anuk trafiamy do magicznego studia, w którym tworzone są ścieżki dźwiękowe.

Hitchcock/Truffaut

 
Hitchcock/Truffaut
reż. Kent Jones/USA, 2015/80 min

Film to oglądany po latach zapis legendarnego spotkania dwóch wizjonerów kina. Historia realizacji wywiadu rzeki – przeprowadzonej przez osiem dni rozmowy między wielkimi reżyserami, których na pierwszy rzut oka, poza pasją do kina, nic nie łączy.

Homo Sapiens

 
Homo Sapiens
reż. Nikolaus Geyrhalter/Austria, 2016/94 min

Co pozostanie z naszej cywilizacji, gdy w końcu wyginiemy? Puste przestrzenie, opuszczone budynki, sklepy, kina, szpitale, biura, szkoły, biblioteki, parki rozrywki i więzienia. Ruiny miast, które coraz bardziej porastać będzie roślinność. Zarośnięte wysypiska śmieci i zbiorniki wody czy rozpadający się na drodze asfalt… Przestrzeń, w której mieszkamy, po naszej zagładzie ponownie przejmie natura, z której kiedyś brutalnie ją wyrwaliśmy.

Hotel Dallas

 
Hotel Dallas
reż. Livia Ungur, Sherng-Lee Huang/Rumunia, USA, 2016/75 min

W latach 80. ubiegłego wieku – czasach komunizmu – telewizyjny serial „Dallas” był dla większości Rumunów jedynym oknem na świat Zachodu. Kiedy kolejne odcinki były nadawane przez jedyną państwową telewizję, wydawało się, że całe społeczeństwo „przykleiło się” do odbiorników telewizyjnych.

Inni rodzice

 
Gayby Bayby
reż. Maya Newell/Australia, 2015/86 min

Bohaterami filmu są australijskie pary homoseksualne wychowujące dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Myliłby się ten, kto szukałby tu sensacyjnego, publicystycznego tonu. To intymna opowieść o do bólu normalnych problemach i radościach, jakie zdarzają się we wszystkich rodzinach.

Jarocin. Po co wolność

 
Jarocin
reż. Leszek Gnoiński, Marek Gajczak/Polska, 2015/108 min

Takiego miejsca nie było wcześniej na mapie Europy Wschodniej, w Bloku Komunistycznym. Jarocin – niewielkie miasteczko w Wielkopolsce staje się symbolem niezależności, buntu i wolności w represjonującym systemie. A dokonuje tego muzyka rockowa.

Kino, moja miłość

 
Cinema, Mon Amour
reż. Alexandru Belc/Rumunia, Czechy, 2015/74 min

Wanda, Kopernik, Piast, Światowid, Ars, Bajka, Capitol, Tęcza... Każdy z nas zna jakieś kino, w którym nie wyświetla się już filmów. Wielu wspomina je z rozrzewnieniem, bo właśnie tam odczuło po raz pierwszy, czym jest magia kina sztuki filmowej.

Kochankowie i dyktator

 
Lovers and Despot
reż. Robert Cannan, Ross Adam/Wielka Brytania, 2016/96 min

W latach 50. ubiegłego wieku reżyser Shin Sang-ok i aktorka Choi Eun-hee byli najpopularniejszą parą w przemyśle filmowym Korei Południowej. Znaleźli się na szczytach południowokoreańskiego społeczeństwa, ale sława, jaką się cieszyli, pochłonęła ich wzajemną miłość i zaowocowała korowodem zaskakująco dziwnych zdarzeń.

Krzesło ojca twego

 
Thy Father's Chair
reż. Antonio Tibaldi, Alex Lora/USA, Włochy, 2015/74 min

Film o braciach-bliźniakach, brooklyńskich ortodoksyjnych Żydach, cierpiących na syllogomanię – chorobę polegającą na obsesyjnym zbieractwie.

Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci

 
Lo and Behold, Reveries of the Connected World
reż. Werner Herzog/USA, 2016/97 min

Werner Herzog, niestrudzenie odkrywający zakamarki ludzkiego ducha, w najnowszym filmie bierze się za internet. Podróż zaczyna od samych źródeł – znajdujemy się w pokoju na Uniwersytecie Kalifornijskim, skąd w 1969 roku został wysłany pierwszy e-mail. Według wielu badaczy ludzkość weszła wtedy w nową erę – erę cyfrową. Herzog w charakterystycznym dla siebie, zarazem ciepłym i ironicznym stylu przygląda jej się na wszelkie sposoby.

Mali Giganci: Bram

 
Little Giants: Bram
reż. Katinka de Maar/Holandia, 2015/30 min

Bram ma 14 lat, jest wielkim pasjonatem kina i bardzo chce zostać reżyserem. W piwnicy w swoim domu tworzy miniaturowe plany filmowe, wymyśla scenariusze, obok figurek z plasteliny odgrywa w nich główne role. Najbardziej w reżyserowaniu podoba mu się to, że może tworzyć własny świat, decydować o muzyce, świetle, o każdym szczególe.

Mallory

 
Mallory
reż. HelenaTřeštíková/Czechy, 2015/101 min

Najnowszy film Heleny Třeštíkovej, jednej z najważniejszych współczesnych reżyserek, twórczyni takich filmów jak „Rene”, „Marcela”, „Katka” czy „Prywatny wszechświat”. Reżyserka od lat pozostaje wierna swojemu autorskiemu stylowi – towarzyszy swoim bohaterom żyjącym na obrzeżach społeczeństwa przez wiele lat, odwiedzając ich naprzemiennie i dokumentując powikłane losy.

Mariupol

 
Mariupolis
reż. Mantas Kwedarawicius/Litwa, Niemcy, Francja, Ukraina, 2016/90 min

Mariupol – miasto nad Morzem Azowskim, od półtora roku znajdujące się na linii frontu pomiędzy Ukrainą a sterowanymi z Kremla rosyjskimi separatystami. Film jest zapisem życia w mieście, którego obywatele próbują żyć normalnie pomimo toczących się niedaleko walk.

Na barkach lwa

 
Shoulder the Lion
reż. Patryk Rebisz, Erinnisse Rebisz/USA, Polska, 2015/74 min

Film przedstawia historię walki trojga ludzi z przeciwnościami losu, które uniemożliwiają im realizację życiowych planów i marzeń. Analizuje ich pragnienie utrzymania więzi z otaczającą rzeczywistością, a także mechanizmy i psychiczne procesy, które pozwalają nam zachowywać wolę walki nawet w najtrudniejszych sytuacjach.

Nie boję się!

 
I’m Never Afraid
reż. Willem Baptist/Holandia, 2010/20 min

Mack ma 8 lat i jest mistrzem motocrossu. W pokoju ma mnóstwo pucharów, a swoją pierwszą nagrodę zdobył w wieku 3 lat. Wyścigi motocyklowe to rodzinna pasja odziedziczona po ojcu i zmarłym, ukochanym dziadku, który jest dla niego bohaterem. Mack jest mistrzem, ale nie wszystko jest takie proste.

NIE FILM

 
NotFilm
reż. Ross Lipman/USA, Wielka Brytania, 2015/129 min

Filmowy esej o jedynym filmie Samuela Becketta. W 1964 roku irlandzki dramaturg i prozaik będąc u szczytu sławy (pięć lat później miał dostać Nobla) zaangażował się w jedno z najdziwniejszych przedsięwzięć w historii kinematografii.

Perłowy guzik

 
The Pearl Button
reż. Patricio Guzmán/Chile, Francja, Hiszpania, 2015/82 min

Morze jest źródłem życia, ale może być również niemym świadkiem okrutnych zbrodni i tragedii. Woda to nie tylko H2O. Woda ma pamięć, która potrafi zakonserwować wspomnienia. Ocean nosi w sobie historię całej ludzkości.

Po drugiej stronie

 
The Other Side
reż. Robert Minervini/Francja, Włochy, 2015/92 min

Film o ludziach określanych jako „white trash” – biednych białych Amerykanach, często mieszkających w przyczepach samochodowych na przedmieściach wielkich miast. Charakteryzuje ich izolacjonizm, rasizm, miłość do broni palnej, seksizm, a ponad wszystko – umiłowanie wolności i nienawiść do rządu w dalekim Waszyngtonie.

Pod opieką wiecznego słońca

 
Under the Sun
reż. Witalij Manski/Łotwa, Niemcy, Czechy, Korea Północna, 2015/106 min

Wyobraźmy sobie idealne życie w idealnym kraju. Idealni ludzie mieszkają w idealnych apartamentach. Pracują w idealnych miejscach pracy, a ich życie i świat porządkują idealne instytucje w idealny sposób. To oficjalny obraz Północnej Korei, która według koreańskiej propagandy jest najszczęśliwszym krajem na świecie.

Poszukiwacze zaginionej Arki – najlepszy fanowski remake

 
Raiders!: The Story of the Greatest Fan Film Ever Made
reż. Tim Skousen, Jeremy Coon/USA, 2015/104 min

Wiele musiało się wydarzyć, aby marzenie dwóch nastolatków z Mississippi się ziściło. Zamieszany był w to Steven Spielberg. A rzecz dotyczy pełnego remake'u, scena po scenie, ich ulubionego filmu „Poszukiwacze zaginionej Arki”. Zaczęli pracować nad tym szalonym pomysłem w 1982 roku, a skończyli dopiero w 2014 roku.

Poza modą

 
Out of Fashion
reż. Jaak Kilmi, Lennart Laberenz/Estonia, 2015/59 min

Szybko zmieniająca się moda z początku lat 90. ubiegłego wieku wymusiła tanią produkcję ubrań. Poszukiwano niedrogich fabryk, najprostszych krojów i najmniej kosztownych sprzedawców. Zwykła para dżinsów była efektem pracy ludzi z najbiedniejszych krajów świata.

Rodzinne tajemnice

 
A Family Affair
reż. Tom Fassaert/Holandia, Belgia, Dania, 2015/116 min

Z rodziną, nawet z tą najbliższą, wychodzi się dobrze tylko na zdjęciach – tak mógłby brzmieć slogan reklamujący ten film. Duński reżyser Tom Fassaert postanawia z kamerą zgłębić tajemnicę własnej rodziny.

Sonita

 
Sonita
reż. Rokhsareh Ghaem Maghami /Iran, Niemcy, Szwajcaria, 2015/91 min

Sonita to młoda utalentowana raperka, której ojcem z powodzeniem mógłby być Michael Jackson, a matką Rihanna. I choć dziś jest znana na całym świecie, jej rodzina zaplanowała dla niej zupełnie inną przyszłość. Sonita z pochodzenia jest Afganką. W wieku 10 lat po raz pierwszy stała się przedmiotem transakcji małżeńskiej, zorganizowanej przez rodziców w celu zdobycia posagu dla jej brata. Do małżeństwa co prawda nie doszło, a ona sama nie wiedziała, co tak naprawdę miało się wydarzyć, ale już wówczas nabrała lęku przed ślubem.

Szwedzka teoria miłości

 
The Swedish Theory of Love
reż. Erik Gandini/Szwecja 2015/76 min

W 1972 roku w Szwecji partia socjalistyczna opublikowała manifest „Family of the Future”, nakreślających wizję świata wolnych, równych ludzi, w którym znikną wszelkie więzy zależności ekonomicznej. Kobiety miały wyzwolić się spod władzy mężczyzn, starsi nie musieli już polegać na dobrej woli dorosłych dzieci, a najmłodsi zyskiwali pełnię praw i opiekę państwa.

Tańczę dla Ciebie

 
Dancing for you
reż. Erlend E. Mo/Norwegia, Dania, Szwecja, 2015/30 min

Vilde to 12-letnia dziewczynka, której pasją jest norweski ludowy taniec halling. Wymaga on dużej siły fizycznej i wykonywany jest głównie przez mężczyzn. Dziewczyna jest najlepsza w swojej kategorii wiekowej, ale żeby wygrać, musi wytrwale trenować.

Thru You Princess (Presenting Princess Shaw)

 
Presenting Princess Shaw
reż. Ido Haar/Izrael, 2015/80 min

Izraelski muzyk, kompozytor i producent muzyczny Kutiman, a właściwie Ophir Kutiel, zyskał popularność w 2009 roku dzięki projektowi muzycznemu „ThruYOU”, w którym miksował i samplował dźwięki pochodzące z fragmentów nagrań muzycznych nieznanych mu wykonawców znalezionych przez niego na YouTube.

Ukraińscy szeryfowie

 
Ukrainian Sheriffs
reż. Roman Bondarczuk/Ukraina, Łotwa, Niemcy, 2015/85 min

W Starej Zburiewce na południu Ukrainy, niedaleko Krymu działa tragikomiczny duet szeryfów o bystrym oku. Najbliższy komisariat policji jest zbyt daleko, aby z niego korzystać, Dlatego do rozwiązania problemów, z jakimi boryka się lokalna społeczność, zatrudniono dwóch mężczyzn.

Widz zadziwiony

 
The Amazed Spectator
reż. Edgar Pêra/Portugalia, 2016/70 min

Zdumienie światem to pierwszy krok w kierunku filozofii, ale i podstawa obcowania z kinem. Film Pêry to dzieło pomiędzy manifestem a esejem, analizujące nasze odczucia związane z X muzą. Co tak naprawdę pociąga nas w ciemnej sali kinowej?

Zmiana

 
The Event
reż. Siergiej Łoźnica/Holandia, Belgia, 2015/73 min

Leningrad, gorące dni 19 – 24 kwietnia 1991 roku. Na wieść o odbywającym się w Moskwie zamachu stanu twardogłowego pułkownika Janajewa, na ulice i place wylegają nieprzebrane tłumy.

Znaleźć dom

 
At Home in the World
reż. Andreas Koefoed/Dania, 2015/59 min

Magomed, Ali, Sehmus, Heda i Amal chodzą do duńskiej szkoły dla uchodźców, czekając aż ich wnioski o azyl zostaną w końcu rozpatrzone. Są pięciorgiem z tysięcy dziecięcych emigrantów, którzy samotnie lub z rodzicami ubiegają się o wizy humanitarne w Europie.