Czwartek 17 maja na 15. Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity. Nie przegap tych filmów i wydarzeń!

W czwartek będzie możliwość zobaczyć film „Genesis 2.0” (2018) nominowanego do Oscara Christiana Frei’a (Luna, godz. 20.30), a po projekcji porozmawiać z reżyserem. Twórca „Fotografa wojennego” zadaje w swoim najnowszym dziele pytanie, czy wskrzeszenie mamuta jest dziś możliwe.

W „Genesis 2.0” jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów tego wymarłego zwierzęcia. W powietrzu czuć gorączkę złota, ale takie znaleziska są magnesem także dla zaawansowanych technologicznie pionierskich genetyków i naukowców, którzy marzą o przywróceniu do życia wymarłego dawno temu mamuta. Film bada nie tylko granice pomiędzy nauką a mitem, lecz również skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją.

Więcej o filmie: http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/genesis-2-0/?dist=warszawa

Tego dnia na festiwalu zastanowimy się również, skąd tak naprawdę pochodzą kupowane przez nas jaja, nabiał i mięso. Film „Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”, 2017) Christophera Quinna opowiada o początkach końca hodowli przemysłowej. Wyprodukowany z udziałem Natalie Portman i pisarza Jonathana Safrana Foera jest adaptacją jego słynnej książki pod tym samym tytułem, która stara się znaleźć odpowiedź na to istotne pytanie, ukazując, że hodowla przemysłowa to najgorsza rzecz, jaką ludzie kiedykolwiek zrobili zwierzętom. Reżyserowi udało się dostać z ukrytą kamerą do ściśle chronionych zakładów przetwórstwa żywności i ukazać, co dzieje się za ich zamkniętymi drzwiami. Seans i rozmowa z reżyserem w kinie Iluzjon o godz. 20.30.

Więcej o filmie: http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/eating-animals/?dist=warszawa

W czwartek (Kinoteka, godz. 19) z widzami spotka się również Alexandru Solomon, twórca filmu „Jądra Tarzana” („Tarzan’s Testicles”, 2017). Reżyser przygląda się w nim ośrodkowi badawczemu w stolicy Abchazji, Suchumi, który Sowieci wybudowali w latach 20. XX wieku. Chcieli tam krzyżować ludzi i małpy człekokształtne, ale eksperyment nigdy się nie udał. W zakamarkach instytutu wciąż można spotkać małpy. Dziś testuje się na nich nowe leki i medyczne zabiegi. Instytut Sukhumiego jest dla reżysera symbolem Abchazji – niezwykłym mikrokosmosem odzwierciedlającym mieszaninę dychotomicznych elementów: przeszłości i teraźniejszości, nauki i religii, litości i okrucieństwa, dumy i żałości.

Więcej o filmie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/jadra-tarzana/?dist=warszawa

Na Festiwalu przyjrzymy się też światowi mediów społecznościowych. Kryje się w nich pustka i zagrożenie przemocą? Taką tezę stawia Christian von Borries w filmie „Pustynie prawdy” („Desert of the Real”, 2017), w którym zobaczymy niedokończone budynki i opuszczone place budowy w Arizonie, Gruzji czy Abu Dhabi. Natura powoli wchłania pozostałości po krachu na rynku nieruchomości, jaki miał miejsce 7 lat temu. Film zabiera nas w podróż po nowoczesnych błyszczących w słońcu nieużytkach i bezdrożach współczesnej cywilizacji. W czwartek zostanie pokazany w Kinotece o godz. 18.45. Po projekcji twórca spotka się z widzami.

Więcej o filmie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/desert-of-the-real/?dist=warszawa

Z kolei twórca filmu „Gdy nadejdzie wojna” („When the War Comes”, 2018) Jan Gebert przygląda się grupom paramilitarnym na Słowacji, których celem jest obrona kraju, na przykład przed uchodźcami. Ich liczba rośnie. Członkowie nacjonalistycznej jednostki „Słowaccy poborowi” przygotowują się na odparcie zagrożenia, spotykając się co dwa tygodnie na manewrach wojskowych. Nie sprzyjają im media ani organizacje pozarządowe, władza publiczna odżegnuje się od ich wysiłków (choć po cichu przyzwala na ich działania), a policja kontroluje ich ruchy. Jednak ambicja i determinacja lidera, a także umiejętność dostosowania się do trudnych warunków, sugerują, że jest jeszcze przed nimi przyszłość. Tajniki organizacji poznamy w Kinotece o godz. 20.45 oraz w czasie późniejszej dyskusji z reżyserem.

Więcej o filmie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/when-the-war-comes/?dist=warszawa

„Delta Dunaju” („Delta”, 2017) opowiada o jednym z najdzikszych zakątków Europy. Położona na terytorium Rumunii i Ukrainy, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO i rezerwatów biosfery delta Dunaju na Bukowinie jest rajem dla entuzjastów przyrody i miłośników zanikających kultur. Mężczyźni zbierają trzcinę, układając ją w masywnych gronach. Ich praca to codzienne zmagania z żywiołem. Oleksandr Tehchynskyi stworzył hipnotyczny film operujący obrazami, dokumentujący zapomniany i powoli zanikający świat, życie oraz symbiozę ludzi i przyrody w delcie największej europejskiej rzeki. Zobaczymy go w Kinotece o godz. 19.30, a po projekcji porozmawiamy z reżyserem.

Więcej o filmie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/delta/?dist=warszawa

Miłośnicy podróży powinni zajrzeć do Kinoteki o godz. 19. Odbędzie się tam pokaz filmu „Turyści” („Tourists”, 2017) Mateusza Romaszkana i Marty Wójtowicz. To rozważania nad ludzkim dążeniem do zbadania tego, co egzotyczne. W filmie podążamy za grupą turystów, którzy dzielą się osobistymi nagraniami wideo z egzotycznych miejsc. Czy możemy poznać przedstawicieli odległych kultur? Czy turystyka jest zagrożeniem dla krajów uboższych, czy może jest to wciąż tylko system podróżowania? Po filmie rozpocznie się debata z udziałem dziennikarza i pisarza Maxa Cegielskiego oraz orientalisty Pawła Cywińskiego. Wspólnie zastanowimy się, kim jest przeciętny polski turysta, skąd bierze się miłość do parawanów, oklasków w samolocie i drinków z ofert all inclusive.

Więcej o filmie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/tourists/

Więcej o debacie:

http://archiwum2018.docsag.pl/pl/more-then/spotkanie-o-polskiej-turystyce-z-maxem-cegielskim-i-pawlem-cywinskim/?dist=warszawa